september 17, 2018

Trøste deg selv

Dette er en øvelse som hjelper deg å møte deg selv med omsorg og trøst. Først må du hente frem i minne et bilde av deg selv i en situasjon hvor du er liten og i behov av omsorg. Det kan være en gang du for eksempel følte deg redd, skamfull, trist eller ensom som liten. Det må ikke være en spesifikk episode, det kan også være et generelt bilde fra ditt liv hvis du har gjentatte erfaringer med det.

Hvis du har vansker med å finne frem et minne om deg selv, så kan du hente frem i minne et bilde av et barn som du vet at du kjenner omsorg for. Hvis du strever med å kjenne omsorg for barn, så kanskje du kan kjenne det for en hund eller katt du har hatt i livet ditt.

Finn en behagelig sittestilling. Sørg for at du sitter oppreist, men med god støtte for ryggen. Kjenn kontakten mellom baken og stolen og mellom ryggen og stolen. Ha beina plantet i bakken og hvil hendene dine i fanget. Ta et par dype pust og prøv å slappe av.

 

  1. Se for deg det sårbare barnet!

Dette er enten deg selv i en sårbar situasjon som barn eller et bilde av et annet sårbart barn som du har omsorg for. Bare se på barnet og legg merke til ansikt, blikk og kroppsholdning.

  1. Forestill deg hvordan det sårbare barnet har det!

Legg merke til hvordan det kjennes for deg å forestille deg hvordan barnet har det. Se om du kan få tak i det sårbare hos barnet.

  1. Hva trenger det sårbare barnet?

Kjenn etter i deg selv hva det lille barnet trenger eller hadde trengt i den situasjonen.

  1. Forestille deg at du gir barnet det som trengs.

Se på det lille barnet igjen. Som den omsorgsfulle voksne du er, forestill deg at du gir barnet den omsorgen og trøsten som det trenger. For noen er det lettere å forestille seg at de er en omsorgsperson de allerede har eller har hatt i livet sitt, for eksempel en besteforelder eller partner.

  1. Forestill deg hvordan det er for barnet å få det.

Forestill deg at du er det lille barnet: Hvordan føles det å få den omsorgen? Kjenn etter i kroppen og la omsorgen virke på deg. Se om du kan ta i mot denne omsorgen fra deg selv. La følelsene virke på deg, og sett ord på hvordan det oppleves.

Bruk noen minutter på å runde av denne prosessen. Pust dypt noen ganger, og gjør deg klar til å fortsette dagen din med denne nye erfaringen. Du kan gjerne oppsummere for deg selv hvordan dette var og hva du vil gjøre med det fremover.